niedziela, 23 listopada 2014

Pierogi z pęczakiem i suszonymi pomidorami

Ten, kto zagląda na mojego bloga, wie, że lubię eksperymentować w kuchni, co nie oznacza, że tradycja to już przeżytek. Tradycja jest fajna i staram się z niej wyłuskać to, co jest dla mnie ciekawe i przystępne, a następnie wzbogacić ją czymś od siebie.
Tak jest z tymi pierogami - przepis na ciasto (dla mnie ciasto idealne!) prosto z notesu mojej mamy, zaś farsz to już moja inwencja.

Zdaję sobie sprawę z tego, że w  czasach kiedy dieta bezglutenowa świeci triumfy, mogę się trochę "wygłupić" z tym przepisem, nic jednak nie stoi na przeszkodzie by mąkę pszenną zastąpić mąką kukurydzianą (wersja sprawdzona) lub gryczaną (ja nie zamieniłam jej świadomie, bo naprawdę rzadko (2-3 razy w miesiącu) zjadam coś na bazie mąki białej).
Zapraszam do lepienia pierogów - to naprawdę świetna i... pyszna zabawa :).


Liczba sztuk: 14 (2 porcje)
Kaloryczność sztuki: 40 kcal

Składniki:
Ciasto:
- 4-5 kopiastych łyżek mąki pszennej + do podsypania blatu,
- ok. 1/4 szklanki mleka,
- szczypta soli.
Farsz:
- 4 pełne łyżki kaszy pęczak (nieugotowanej),
- 3 połówki suszonych pomidorów,
- 2-3 łyżki drobno startego, żółtego sera,
- sól, pieprz.
Ponadto:
- łyżka roztopionego masła.


Przygotowanie:
1. Przygotuj ciasto: Mleko podgrzej do temperatury ok. 60-70 st.C. Mąkę przesiej do miski lub na stolicę, dodaj szczyptę soli, zrób wgłębienie i wlej gorące mleko, wyrób na gładkie i elastyczne ciasto. Wyrobione ciasto przykryj ściereczką i odstaw na ok.  15 minut, by odpoczęło.
2. Przygotuj farsz: Pęczak opłucz 2-3 razy na sicie, a następnie wrzuć na osolony wrzątek i gotuj do miękkości, odsącz. Suszone pomidory drobno posiekaj. W misce połącz ze sobą przestudzoną kaszę pęczak, suszone pomidory i żółty ser, dopraw do smaku solą i pieprzem (farsz powinien być dość pikantny).
3. Ciasto rozwałkuj na podsypanym mąką blacie na cienki placek (grubość ok. 2-3 mm), szklanką wykrawaj krążki, na każdym krążku kładź ok. 1 łyżeczkę farszu, dokładnie zlep brzegi tworząc falbankę. W garnku zagotuj wodę z szczyptą soli, pierogi wrzucaj porcjami na osolony wrzątek, gotuj ok. 2 minuty od wypłynięcia na powierzchnię wody. Wyjmij łyżką cedzakową i podawaj z roztopionym masłem.



7 komentarzy:

  1. Hm, chyba nigdy nie jadłam pierogów z kaszą...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zachęcam do spróbowania :). Te pierogi to coś więcej niż "tylko" pierogi :).

      Usuń
  2. bardzo fajne, kiedyś robiłam z jaglaną :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :). Z jaglanką mam zamiar zrobić następnym razem :).

      Usuń
  3. Ale połączenie smaków. :) Nie ma wyjścia, musi być pysznie. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo oryginalny farsz, zarówno pęczak jak i suszone pomidory uwielbiam, więc z pewnością to pierogi dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twój komentarz.
Będzie mi niezmiernie miło, jeżeli podpiszesz się imieniem.