czwartek, 30 października 2014

Placuszki orzechowe z ricotty z karmelizowanym jabłkiem

Wymyślanie nowych potraw to dla mnie sposób na spędzanie wolnego czasu. Czasami pomysł przychodzi mi do głowy nagle, dlatego często noszę ze sobą notes lub kilka kartek, by móc go sobie zapisać, a później udoskonalać i dopieszczać, by w końcu go zrealizować.

Tak było z dzisiejszymi placuszkami. Kupiłam opakowanie ricotty, położyłam je na kuchennym blacie obok jabłek i pomyślałam sobie: "Jak to dobrze byłoby połączyć śmietankową słodycz tego serka z charakternym, karmelizowanym jabłkiem...". 
Od inspiracji do realizacji, przeszłam do działania. Najpierw przypomniałam sobie przygotowane przeze mnie serowe placuszki ze śliwkami (klik) i już wiedziałam, że powstanie coś podobnego, a jednocześnie innego.
Zdanie się na swoją intuicję było dobrym posunięciem, bo placuszki były wyśmienite! Jedynie ze zdjęć nie jestem zadowolona, tak trudno było mi uchwycić ich "chmurkową" lekkość.


Liczba porcji: 1 (5 placuszków)
Kaloryczność porcji: 390 kcal

Składniki:
Placuszki:
- 12,5 dag ricotty,

- białko jaja,
- płaska łyżka mąki,
- płaska łyżeczka cukru waniliowego,
- 3 łyżki mleka 0,5 %,

- 5 orzechów laskowych,
- szczypta soli.
Karmelizowane jabłko:
- małe jabłko,
- płaska łyżeczka masła,
- łyżeczka cukru (najlepiej brązowego),
- 2 łyżki rumu*,
- 2-3 łyżki wody.

Ponadto:
- niewielka ilość oleju do posmarowania patelni.

*można pominąć


Przygotowanie:
1. Karmelizowane jabłko: Jabłko umyj dokładnie osusz. Przetnij na pół, usuń gniazda nasienne, pokrój na ćwiartki, skórkę natnij.

Na patelni rozgrzej łyżeczkę masła i dodaj łyżeczkę cukru. Gdy się połączą, wrzuć jabłka i obsmaż szybko tak, by jabłka pokryły się masłem z cukrem. Podlej 2-3 łyżkami wody i karmelizuj pod przykryciem 2-3 minuty potrząsając patelnią. Wlej rum, duś jeszcze ok. 1-2 minuty aż alkohol wyparuje, trzymaj w cieple.
2. Placuszki: Ricottę przełóż do miski, utrzyj z cukrem waniliowym, mlekiem i mąką na gładką masę. Orzechy drobno posiekaj, dodaj do serka, wymieszaj. Białko ubij ze szczyptą soli na sztywną pianę, dodaj w masy serowej i delikatnie połącz.
3. Patelnię posmaruj cienką warstwą oleju i dobrze rozgrzej. Wykładaj po ok. 1 łyżce masy formując małe, okrągłe placuszki. Smaż z obu stron na rumiano (ok. 1,5-2 minuty z każdej strony).
Uwaga: Należy je ostrożnie obracać, gdyż placuszki są bardzo delikatne i "lubią" się rozpadać.
4. Usmażone placuszki ułóż w stosik, podaj z kawałkami karmelizowanego jabłka i sosem, który się wytworzył.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za Twój komentarz.
Będzie mi niezmiernie miło, jeżeli podpiszesz się imieniem.