czwartek, 9 października 2014

Ciasteczka owsiane z miodem i migdałami

Wraz z nadejściem jesieni, w mojej kuchni suszone owoce i wszelkie ziarna oraz orzechy zaczynają królować częściej. Domownicy domagają się czegoś słodkiego, a ja w trosce o ich prawidłowe odżywianie i trochę też z pasji tworzę nowe przepisy.

Dziś mam dla Was przepis prosty, klasyczny wręcz, ale po mojemu - bez mąki, bez jajek, a także bez cukru. Skłamałabym, gdybym napisała, że od początku byłam pewna, że te ciasteczka będą idealne.
Z drżącym sercem wkładałam blachę z pierwszą partią ciastek do piekarnika, podobnie było z ich wyjmowaniem i przekładaniem na talerz.
Okazało się jednak, że udało mi się skomponować przepis na łakocie, których do nie dawna wiele osób musiało sobie odmawiać z różnych powodów.
Ciasteczka są chrupiące z wierzchu i lekko ciągnące się w środku, odpowiednio słodkie, z wspaniałym migdałowym aromatem.

Miód możecie zastąpić syropem klonowym lub syropem z agawy, zaś płatki owsiane - płatkami jaglanymi lub gryczanymi jeżeli macie ochotę na bezglutenową wersję.
Śmiało eksperymentujcie z własnymi dodatkami - można dorzucić orzechy, a rodzynki zastąpić np. suszoną żurawiną, tym sposobem zyskacie kilka wersji tego samego przepisu.


Składniki (14-16 sztuk):
- 1,5 szklanki płatków owsianych,
- 3/4 szklanki łuskanego słonecznika,
- po 1/2 szklanki płatków migdałowych i rodzynek,
- ok. 1/3 szklanki płynnego miodu,
- 3 łyżki mleka zagęszczonego niesłodzonego 4 %,
- niewielka ilość oleju do nasmarowania.

Przygotowanie:
1. Płatki owsiane, słonecznik i płatki migdałowe wsyp do miski, wymieszaj.
Rodzynki opłucz, odsącz i wsyp do pozostałych składnik w misce, wymieszaj.
2. Płatki, nasiona i rodzynki w misce zalej mlekiem i odstaw na ok. 5 minut.
3. Do miski dodaj miód i dokładnie wymieszaj, odstaw na kolejne 5 minut. Masa powinna się kleić i dać formować, jeżeli tak nie jest, dodaj jeszcze 1-2 łyżki mleka lub łyżkę miodu, wymieszaj i odstaw na chwilę.
4. Blachę do pieczenia wyłóż pergaminem, pergamin cienko posmaruj tłuszczem. Nabieraj po ok. 1,5 dużej łyżki masy, formuj z niej okrągłe ciasteczka i układaj na przygotowanej blaszce, dokładnie dociskając.
5. Blachę z ciasteczkami wstaw do piekarnika nagrzanego do 180 st.C, piecz przez ok. 18-20 minut na złoty kolor.


2 komentarze:

  1. uwielbiam ciasteczka owsiane! chętnie spakowałabym je ze sobą so szkoły :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak - to doskonała opcja na drugie śniadanie :)

      Usuń

Dziękuję za Twój komentarz.
Będzie mi niezmiernie miło, jeżeli podpiszesz się imieniem.